چه روغنی برای چرم مناسب است؟ از وازلین استفاده کنیم یا نه؟

چه روغنی برای چرم مناسب است؟ از وازلین استفاده کنیم یا نه؟

"چه روغنی برای چرم مناسب است" این سوالی است که هر فردی که از کالای چرمی استفاده می کند، برای یک بار هم که شده از خود می پرسد. این که از چه روغنی برای چرم خود استفاده کنیم به این معناست که چگونه باید از چرم مراقبت کنیم و چه روغنی در این زمینه می تواند برای ما مناسب باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی همه جانبه این مطلب بپردازیم.

چه روغنی برای چرم مناسب است

 

معرفی انواع چرم

قبل از این که به سراغ این برویم که اصلا چه روغنی برای چرم مناسب است، بهتر است ابتدا با انواع چرم آشنا شوید. دانستن این که چرم در کدام دسته قرار می گیرد و چه نامی را برای خود به همراه دارد، می تواند در انتخاب روغن مناسب به ما کمک بسیاری کند. 

چرم سبک

به چرم هایی که معمولا از پوست بز، گوسفند و بره تهیه می شوند، چرم سبک گفته می شود. این چرم بسیار نرم و لطیف بوده و بیشتر برای تهیه کاپشن و پالتو مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم نیمه سنگین

چرم های نیمه سنگین معمولا از پوست حیواناتی مانند کروکودیل یا شترمرغ ساخته می شوند. این نوع چرم ها بر خلاف سایر چرم ها بسیار مرغوب و کمیاب هستند و همچنین قیمت بسیار بالایی را نیز برای خود به همراه دارند. از این مدل چرم برای ساخت انواع لوازم قیمتی استفاده می شود.

چرم سنگین

چرم های سنگین یکی از مرغوب ترین چرم های طبیعی هستند که در گذر زمان به هیچ عنوان زیبایی خود را از دست نمی دهند. چرم هایی که از پوست شتر، گاو یا گاومیش گرفته می شوند، در این دسته بندی قرار می گیرند.

 

چه روغنی برای چرم مناسب است | مانسینی

بهترین روغن برای چرم کدام است؟

روغن های بسیاری در بازار وجود دارند که به نام نرم کننده چرم معرفی می شوند. شما می توانید از آنها برای براق کردن و نرم کردن کفش های روغنی استفاده کنید؛ اما آیا هر یک از آنها مناسب برای محصولات چرمی شما هستند؟ در این بخش قرار است بهترین روغن های برای کالاهای چرمی شما اعم از کفش، کیف، کاپشن و غیره را معرفی کنیم.

روغن نارگیل 

اگر به روغن نارگیل از نزدیک نگاه کنید، متوجه می شوید که دارای بافتی به اصطلاح سنگین است. این روغن زمانی که حتی تا حد کمی محیط خنک می شود، بسته شده و تبدیل به روغن جامد می شود. فرقی نمی کند که از روغن جامد نارگیل استفاده کنید یا مایع آن، تنها می بایست مقدار کمی از آن را روی کفش، کیف، لباس و هر چیز چرمی که دارید به همراه یک تکه پارچه بمالید تا کامل روی محصول پخش شود. این روغن می تواند به نرم شدن کالا چرمی شما پرداخته و از آن محافظت کند. نکته حائز اهمیت این است که ممکن است تا چند روز بوی نارگیل روی کالا چرمی شما بماند. جای نگرانی نیست! پس از چند بار استفاده این بو نیز از بین می رود.

روغن نارگیل ـ برای چرم

 

وازلین

وازلین محصولی است که هم برای انسان و هم برای اشیا بسیار کارساز است. همان طور که انسان برای جلوگیری از خشکی پوست از وازلین استفاده می کند، برای چرم نیز این موضوع صدق می کند؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نحوه استفاده از وازلین برای چرم تا حدودی متفاوت است. شما ابتدا باید به همراه الکل طبی، تمامی چربی موجود روی کالا چرمی خود را پاک کنید. پس از این کار، به همراه یک مسواک بلااستفاده، مقداری وازلین را روی مسواک زده و سپس شروع به کشیدن روی کفش کنید. وازلین را به طور مساوی روی تمام بخش های کفش پخش کنید تا از خشکی آن جلوگیری شود. 

وازلین - برای چرم

روغن زیتون

اگر بپرسید که چه روغنی برای چرم مناسب است، بعد از نارگیل و وازلین ما بی شک روغن زیتون را به شما پیشنهاد می کنیم. براق کردن و درخشنده کردن کالا چرمی به همراه روغن زیتون بسیار سریع و ساده انجام می شود؛ اما در نظر داشته باشید که روغن زیتون نیز مانند نارگیل دارای بو است؛ پس، پس از این که از آن استفاده کردید برای چند روز به محصول چرمی استراحت داده و پس از بین رفتن بو از آن استفاده کنید.

روغن زیتون - برای چرم

روغن راسو

روغن راسو دارای اسیدی است که استفاده از آن روی کالای چرمی باعث نرم شدن کفش می شود. البته ناگفته نماند که استفاده از روغن راسو می تواند باعث تیرگی کالای جرمی شما شود. لطفا ابتدا روی بخش کوچکی از محصول خود از روغن راسو استفاده کنید و اگر شاهد تیرگی نبودید، از آن برای تمامی بخش های محصول استفاده کنید. از دیگر روغن های مناسب برای چرم نیز می توان به آوکادو، جوجوبا و بادام اشاره کرد.

روغن راسو ـ برای چرم

هر چند وقت یک بار باید از روغن برای چرم استفاده کرد؟

این سوال بستگی به این دارد که شما روغن را برای چه محصولی استفاده کنید. برخی از محصولات مانند کیف های چرمی نیاز دارند که ماهی یکبار روغن کاری شوند و برخی دیگر مانند کفش ها نیز حداقل هفته ای یکبار نیاز به روغن دارند.

در واقع تعداد دفعات روغن کاری را مقدار استفاده از محصول چرمی معرفی می کند. هرچه تعامل محصول چرمی شما با محیط اطراف بیشتر باشد، شما باید بیشتر از روغن برای آن استفاده کنید و هرچه تعامل کمتر باشد، مانند انواع کاپشن ها و پالتوها، نیاز به روغن کاری کمتر خواهد بود.

البته در نظر داشته باشید که برخی از بخش های یک محصول می تواند بیشتر نیاز به روغن داشته باشد! به عنوان مثال، زمانی که ما متوجه می شویم که چه روغنی برای چرم مناسب است، شروع به استفاده از آن بر روی تمام بخش های محصول می کنیم. این کار برای برخی از محصولات مانند کاپشن یا کیف اشتباه است؛ زیرا تمامی بخش های آن نیاز به روغن کاری ندارند.

چه روغنی برای چرم مناسب است | مانسینی

در کاپشن ها، بخش هایی که با بدن بیشتر تعامل دارند، مانند بخشی که روی آرنج است بیشتر از سایر بخش های دیگر کاپشن نیاز به روغن داشته و در مورد کیف ها نیز، بخش انتهایی آن که در روز چندین بار روی زمین قرار می گیرند، بیشتر از سایر بخش ها نیاز به روغن کاری دارند. پس با توجه به این موضوع می بایست بهترین زمان برای روغن زدن به کالای چرمی خود را مشخص کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب ما همان طور که مطالعه کردید، به بررسی این که چه روغنی برای چرم مناسب است، پرداختیم. همان طور که مطالعه کردید، روغن های بسیاری را در این زمینه به شما معرفی کردیم که می توانید برای محصول چرمی خود استفاده کنید، اما برخی از این که روغن ها دارای بو بوده و همین موضوع باعث می شود تا برخی از افراد از روغن کاری محصول چرمی خود، خودداری کنند. 

در نظر داشته باشید که اگر به موقع از روغن برای کالای چرمی خود استفاده نکنید، باعث بروز خرابی یا بلا استفاده شدن چرم شما می شود. این موضوع خسارات مالی را برای شما به همراه داشت. پس استفاده از روغن می تواند از بروز این خسارات جلوگیری کند. سخت گیر نباشید! روغن کاری را انجام داده و پس از این که بوی روغن از بین رفت، از کالای چرمی خود استفاده کنید. 

سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش